Вот, нашла информацию про этот метод:
The approach involves all of the groups mentioned above in long-term membership in mini-communities (groups of 4-6 members); parents in classroom groups, teachers in faculty groups and students in cooperative learning tribes. The structure provides inclusion, a sense of value and community for everyone in the groups. The communities learn and use a series of collaborative skills and help each other honor four positive agreements: attentive listening, appreciation/ no put-downs, the right to participate or to pass and mutual respect. The positive agreements (norms) assure appreciation for each person’s culture, race, gender, abilities, contributions and uniqueness. The sense of community that all age groups seem to seek today becomes a reality as people work together on meaningful goals, tasks and challenges. Strength evolves out of the special quality time that is spent to build inclusion whenever the groups come together. No one is an isolate, no one fears to talk. It is safe enough to ask questions – safe enough to learn. Every active learning academic experience (lesson) in a Tribes classroom has two objectives: the content to be learned and the social skill to be practiced. Each lesson begins with the teacher announcing the objectives to the students and each learning experience concludes with student groups reflecting on or assessing the extent to which they achieved the objectives while working together. Comprehensive studies repeatedly have proven that cooperative group learning and the reflective practice improves student active learning. It is compatible with how the human brain constructs, processes and retains information for extended periods of time.
If indeed we want to improve academic test scores, teachers need to learn how to transfer leadership and individual accountability to peer groups. Studies have shown that group interdependence consistently increases student achievement more than individual control methods.11 The inclusion and safety within caring groups takes peer leadership and responsibility to exciting new levels for children and youth learning and development. Educator Ron Miller reminds us that ultimately our work is not about a curriculum or a teaching method… it is about nurturing the human spirit with love. The many problems of youth can be lessened and healed by transforming schools into caring communities, by including youth as leaders in solving problems and in reaching out in kindness to each other.
I believe that John Dewey was right. Each public school should be a model home, a complete community actively developing future compassionate citizens capable of creating, leading and contributing to the kind of democratic communities – in which we all long to live.
Мне кажется что сын тоже так учился в первых классах, только они это tribes не называли вроде

Их делили всех на группы в 4 человека и они работали вместе. Сын поначалу жаловался что один тормозит всю группу, другой отвлекается, мы дома это все обсуждали периодически, а потом он научился взаимодействовать с тем "тормозом", организовал группу так чтоб по-максимуму эффективно работали

До сих кстати пор дружит с ним, хоть давно в другой школе

Ну в общем, здесь первые классы на этом построены - не так учеба, как вот это взаимодействие

Кстати в конце полугодия отмечают все это, как ребенок себя ведет с соучениками, помогает им, проявляет инициативу, просит помощи у других и т.п. На сайте этого подхода написано что дети сейчас все могут сами найти ответ на любой вопрос на интернете сами, и им просто слушать учителя неинтересно, а интересно самим изучать все , вот стараются организовать их так чтоб они в компании это делали, чтоб не сидел каждый со своим лептопом поодиночке

То есть учитель дает задание а ученики всей группой изучают/решают и потом обсуждают то что узнали-выучили-решили для закрепления материала. Поэтому поощряются дискуссии между учениками , обсуждения и т.п. В классах соответственно парты стоят по 4 рядом, где дети сидят друг другу лицом.